Deinstitutionalization of beliefs and Corporate Social Responsibility: Between neo-Pentecostalism and spirituality
Keywords:
neo-Pentecostalization, spirituality, Corporate Social Responsibility, social power networks, politics of life, religious individualismAbstract
This paper aims to explore the impact of recent transformations in the socio-religious field, in the economic and political spheres – more specifically, those derived from the processes of religious deinstitutionalization. The current literature on the subject has elaborated at least two hypotheses regarding this topic: one characterizes the current scenario in terms of neo-Pentecostalization of the world, while the other is oriented more towards concepts such as spirituality. We concentrate on a case study that synthesizes the religious dimension with politics and economics: the field of Corporate Social Responsibility – CSR. In empirical terms, we set out to study the first International Congress of Social Responsibility (CIRS), which took place in October 2013 in Argentina. Two results can be highlighted from our study: on the one hand, CSR involves networks that express an area of social power that concentrates different resources. On the other hand, there is a range of values that go from spirituality to “NGO-ism”, and that is characterized by different ways of collective construction centered on the individual as an agent of transformation.
References
Algranti, J. (2018). Objetos en acción Estudio sobre instituciones, consumo y cultura material en el neo-pentecostalismo argentino. Estudios Sociológicos, 36(107), 393–416. https://doi.org/10.24201/es.2018v36n107.1538
Arato, A., & Cohen, J. (1992). Teoría política y sociedad civil. Fondo de Cultura Económica.
Becker, H. (1932). The development and interaction of the ecclesia, the sect, the denomination, and the cult as illustrative of the dilemma of the church. In H. Becker & L. von Wiese (Eds.), Systematic Sociology (pp. 613–642). John Wiley & Sons.
Berger, P., & Luckmann, T. (1996). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Boltanski, L., & Chiapello, E. (1999). El nuevo espíritu del capitalismo. Akal.
Bordes, M. & Saizar, M. (2018). De esto mejor ni hablar: omisiones y reformulaciones de lo sagrado por parte de terapeutas alternativos que trabajan en contextos hospitalarios. Sociedad y Religión, 28(50), 161–182.
Campbell, C. (1997). A orientalização do ocidente: reflexões sobre uma nova teodicéia para um novo milênio. Religião e Sociedade, 18(1), 5–22.
Carozzi, M. J. (1999). La autonomía como religión: La nueva era. Alteridades, 9(18), 19–38.
Cavia, M. (2013). La responsabilidad social empresaria en el discurso de diferentes instituciones y actores sociales. La Hendija.
CIRS (Congreso Internacional de Responsabilidad Social). (2013). Congreso Internacional de Responsabilidad Social 2013. http://www.cirs2013.com/porque.php
Donatello, L. (2008). Catolicismo y racionalidad económica. Trabajo, Ascetismo y Comunitarismo. Caminhos, Revista de Ciências da Religião, 5(2), 347–359.
Donatello, L. & Nachón Ramírez, M. (2018, December 5–7). Afinidades electivas entre espiritualidades intramundanas y políticas de la vida. Dos estudios de caso en los ámbitos de Ciencia y Tecnología y Desarrollo Social [Conference presentation]. X Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
Donatello, L., Velisone, J. E., & Galán, V. (2019, March 17-19). Responsabilidad Social Empresarial y Políticas de la vida. Un abordaje cualitativo de redes sociales [Conference presentation]. II Jornadas de sociología de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina.
Endeavor Argentina. (2020). Nuestra organización | Endeavor Argentina. https://www.endeavor.org.ar/nuestra-organizacion/#
Felitti, K. (2019). The spiritual is political. Feminisms and Women’s Spirituality in Contemporary Argentina. Religion and Gender, 9(2), 194–214. https://doi.org/10.1163/18785417-00902010
FONRES RSE. (2020). Inicio | FONRES. https://www.fonres.com/
FORS (Fundación Observatorio de Responsabilidad Social). (2020). Fundación Observatorio de Responsabilidad Social. https://www.ors.org.ar/
Frigerio, A. (2007). Repensando el monopolio religioso del catolicismo en la Argentina. In M. J. Carozzi & C. Ceriani Cernadas (Eds.), Ciencias Sociales y religión en América Latina. Perspectivas en debate (pp. 87–116). Biblos. https://doi.org/10.22456/1982-2650.67123
Frigerio, A. (2016). La ¿"nueva"? espiritualidad: Ontología, epistemología y sociología de un concepto controvertido. Ciencias Sociais e Religiao, (18), 209–231.
Fundación Avina. (2020). STAFF – Fundación Avina. https://www.avina.net/en/staff/
Funes, M. E. (2016). La integración entre la espiritualidad Nueva Era y el nuevo management en Argentina: afinidades y tensiones. Ciencias Sociales y Religión, 18(24), 191–208. https://doi.org/10.22456/1982-2650.63585
Garrard-Burnett, V. (2011). A vida abundante: A Teologia da Prosperidade na América Latina. Historia: Questões & Debates, (55), 177–194.
Giddens, A. (1991). Modernidad e identidad del yo. El yo y la sociedad en la época contemporánea. Península.
Giorgi, G. (2015). En los pliegues de la planificación del Onganiato: El comunitarismo como política estatal (1966-1970), Anuario IEHS, (29-30), 159–175.
Hanegraaff, W. J. (2001). Beyond the Yates Paradigm: The Study of Western Esotericism between Counterculture and New Complexity. Aries, 1(1), 5–37. https://doi.org/10.1163/157005901X00020
Harvard Club de Argentina. (2014). Desayuno con Andy Freire. Harvard Club de Argentina. http://hcargentina.clubs.harvard.edu/article.html?aid=272
Heelas, P. (2010). Spirituality in the modern world. Within religious tradition and beyond. Routledge.
Houtman, D., & Aupers, S. (2007). The spiritual turn and the decline of tradition: The spread of post-Christian spirituality in 14 Western countries 1981-2000. Journal for the Scientific Study of Religion, 46(3), 305–320. https://doi.org/10.1111/j.1468-5906.2007.00360.x
Irrazabal, G. (2015). Religión y salud: la intervención pública de agentes religiosos formados en bioética en el debate parlamentario sobre la muerte digna en la Argentina. Salud Colectiva, 11(3), 331–349. https://doi.org/10.18294/sc.2015.720
Kliksberg, B. (2011). Escándalos éticos. Editorial Temas. https://doi.org/10.31876/revista.v3i5.8868
Lavieri, O. (2018, June 29). Alessandra Minnicelli, esposa de Julio De Vido, denunció al ministro Javier Iguacel por lavado de dinero. Infobae. https://www.infobae.com/politica/2018/06/29/alessandra-minnicelli-esposa-de-julio-de-vido-denuncio-al-ministro-javier-iguacel-por-lavado-de-dinero/
Luci, F. (2009). Aprender a liderar: los MBA y el reclutamiento de las Escuelas de Negocios en Buenos Aires. Notas etnográficas sobre el mundo del management. Revista de Antropología Social, (18), 317–337.
Mallimaci, F., & Giménez Beliveau, V. (2007). Creencias e increencia en el Cono Sur de América: Entre la religiosidad difusa, la pluralización del campo religioso y las relaciones con lo público y lo político. Revista Argentina de Sociología, 5(9), 44–63.
Mallimaci, F., Giménez Béliveau, V., Esquivel, J. C., & Irrazábal, G. (2019). Sociedad y Religión en Movimiento. Segunda Encuesta Nacional sobre Creencias y Actitudes Religiosas en la Argentina (Informe de Investigación, no. 25). CEIL-CONICET.
Michel, P. (2017). Contribution to a Socio-History of the Relations Between “Nation” and “Religion”: The Case of Catholicism. In P. Michel, A. Possamai & B. Turner (Eds.), Religions, Nations, and Transnationalism in Multiple Modernities (pp. 19–36). Palgrave McMillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-58011-5_2
Minnicelli, A., & Jasler. V. (2014). Memoria 1er. Congreso Internacional de Responsabilidad Social. Fundación Observatorio de Responsabilidad Social.
Niebhur, R. (1929). The social sources of denominationalism. Holt.
Pace, E. (2017). Charisma as a Transnational Enterprise. In P. Michel, A. Possamai & B. Turner (Eds.), Religions, Nations, and Transnationalism in Multiple Modernities (pp. 85–105). Palgrave McMillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-58011-5_5
Pecheny, M., Jones, D., & Ariza, L. (2016). Sexual Politics and Religious Actors in Argentina. Religion and Gender. 6(2), 205–225. https://doi.org/10.18352/rg.10155
Powel, W., & DiMaggio, P. (1999). El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional. Fondo de Cultura Económica.
Rebossio, A. (2008, February 24). Perfiles. Juan Carlos Lascurain: desarrollista, concertador y con sintonía K. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/989908-juan-carlos-lascurain-desarrollista-concertador-y-con-sintonia-k
Semán, P. (2006). Bajo continuo. Exploraciones descentradas sobre cultura popular y masiva. Gorla.
Semán, P., & Viotti, N. (2015). El paraíso está dentro de nosotros. Nueva Sociedad, (260), 81–94.
TECHO. (2020). ¿Qué es TECHO? TECHO. https://www.techo.org/techo/
Telam. (2018, March 6). ¿Quién es Juan Carlos Lascurain? Telam. https://www.telam.com.ar/notas/201803/256962-quien-es-juan-carlos-lascurain.html
Troeltsch, E. (1956). The social teaching of the Christian Churches. George Allen and Unwin.
Vargas, P., & Viotti, N. (2013). “Prosperidad y Espiritualidad para todos”: Un análisis sobre la noción de emprendedor de eventos masivos de Buenos Aires. Horizontes Antropológicos, 19(40), 343–364. https://doi.org/10.1590/S0104-71832013000200013
Viotti, N., & Funes, M. E. (2015). La política de la Nueva Era: El Arte de Vivir en Argentina. Debates Do Ner, (2), 17–36. https://doi.org/10.22456/1982-8136.61266
Wagenvoort, H. (1980) Pietas: Selected studies in Roman religion. Brill. https://doi.org/10.1163/9789004296688
Weber, M. (1987). Ensayos sobre sociología de la religión. Taurus.
World Economic Forum. (2020). Our Mission. World Economic Forum. https://www.weforum.org/about/world-economic-forum
Wright, P., & Ceriani, C. (2011). Modernidades periféricas y paradojas de la cultura: debates y agendas en la antropología de la religión. In M. Ceva & C. Touris (Eds.), Nuevos aportes a los estudios de la religión en las sociedades contemporáneas del Cono Sur (pp. 147–164). Lumiere.