“Los desaparecidos” and State Repression in Contemporary Argentine Narrative

Authors

  • Lancelot COWIE University of the West In-dies, Mona, Jamaica

Keywords:

Argentine dictatorship, contemporary Argentine narrative, victims and victimizers, memory, society

Abstract

The Argentine dictatorship (1976-1982) continues to be a pivotal theme in the political, social and cultural development of the country. With the advent of democratic government in 1983, Argentine narrative and cinema provide a broad artistic and varied production that explores this particular topic. It must be noted that writers have continued to delve into the subject during the last decade. This essay will analyze comparatively the following novels: Los desnudos y los muertos (1998), Julio César Mosches; Algo habrán hecho (1998), Elena Cabrejas; Un secreto para Julia (2000), Patricia Sagastizábal; Hay unos tipos abajo (2005), Antonio Dal Masetto; La pasión de María (2005), Carlos Chernov; Parliament (2005), Zulema Sarú Toledo; Tiempo de lobos (2006), Tomás Saraví; El cielo no puede esperar (2008), Julio Millares. The objective is to study different points of view regarding relations between victim and victimizer, the profile of the oppressors, the impact of dictatorship on all sectors involved in state terrorism, and the construction of memory by survivors.

References

<ul>
<li>Arditti, Rita; M. Brintons Lykes (1991), “Las Abuelas de Plaza de Mayo,” Isis Internacional: Ediciones de las Mujeres, No. 15, pp. 135-144.
<li>Benfield, Celina (2003), 179 días entre El Banco y El Olimpo... y una vida para contarlo, As-tralib Cooperativa Editora, Buenos Aires.
<li>Benedetti, Mario (2007), “Ah desaparecido,” Vivir adrede. 89, Grupo Editorial Planeta, Bue-nos Aires.
<li>Bergero, Adriana J.; Fernando Reati (comp.) (1997), Memoria colectiva y políticas de olvido: Argentina y Uruguay, 1970-1990, Beatriz Viterbo Editora, Rosario.
<li>Bianchi, Susana (2006), “Madres de Plaza de Mayo”, en: Isabel Morant, et al. (coord.), Histo-ria de las mujeres en España y América Latina: Del siglo XX a los umbrales del XXI, Vol. 4, Cátedra, Madrid, pp. 675-699.
<li>Bombara, Paula (2005), El mar y la serpiente, Grupo Editorial Norma, Buenos Aires.
<li>Cabrejas, Elena (2000), Algo habrán hecho (monjas francesas desaparecidas), 1998, 2a ed., Ediciones de la Flor, Buenos Aires.
<li>Calveiro, Pilar (2001), Desapariciones: memoria y desmemoria de los campos de concentra-ción argentinos, Taurus, México.
<li>Casillas Valadez, Roberto (1998), “La dictadura militar en Argentina, 1976-1983, el periodo del horror”, La Nación Internacionales, 11 de noviembre de 1998.
<li>Chernov, Carlos (2005), La pasión de María, Alfaguara, Buenos Aires.
<li>Dal Masetto (2005), Antonio, Hay unos tipos abajo, Sudamericana, Buenos Aires.
<li>Feitlowits, Marguerite (2011), A Lexicon of Terror: Argentina and the Legacies of Torture, Oxford University Press, Oxford.
<li>Galeano, Eduardo (2008), “Fundación de las desapariciones,” en: Galeano, Eduardo, Espejos: una historia casi universal, Siglo XXI/ Iberoamericana, Buenos Aires, p. 229.
<li>García, Prudencio (1995), El drama de la autonomía militar: Argentina bajo las Juntas Mili-tares, Alianza Editorial, Madrid.
<li>Gorini, Ulises (2006), La rebelión de las Madres: Historia de las Madres de Plaza de Mayo (1976-1983), Vol. 1, Grupo Editorial Norma, Buenos Aires.
<li>Liscano, Carlos (2001), El furgón de los locos, Planeta, Montevideo.
<li>Martínez, Tomás Eloy (2008), Purgatorio, Alfaguara, Buenos Aires.
<li>Millares, Julio (2008), El cielo no puede esperar, Corregidor, Buenos Aires.
<li>Molina de Cuevas, Ruth (1990), Y me vistieron de luto, Editorial Universitaria Centroameri-cana, San José.
<li>Mosches, Julio César (1997), El otoño de los asesinos, Plaza y Valdés, México.
<li>Mosches, Julio César, (1998), Los desnudos y los muertos, Plaza y Valdés, México.
<li>Nunca más. Informe de la Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas, (1985), 10 ed. Editorial Universitaria de Buenos Aires, Buenos Aires.
<li>Osorio, Elsa (1999), A veinte años, Luz, Mondadori, Buenos Aires.
<li>Perassi, Emilia (2010), “Por ella hago memoria, en: Silvana Serafin, et al. (coord.), Más allá del umbral, autoras hispanoamericanas y el oficio de la escritura, Iluminaciones; Renacimiento, Sevilla, pp. 201-212.
<li>Sagastizábal, Patricia (2010), “Palabras para un compromiso,” en: Silvana Serafin, et al. (coord.), Más allá del umbral, autoras hispanoamericanas y el oficio de la escritu-ra, Iluminaciones; Renacimiento, Sevilla, pp. 327-399.
<li>Sagastizábal, Patricia (2000), Un secreto para Julia, Sudamericana, Buenos Aires.
<li>Saraví, Tomás (2006), Tiempo de lobos, Ediciones Andrómeda, San José.
<li>Sarú Toledo, Zulema (2005), Parliament, Ediciones Escritores Argentinos de Hoy, Buenos Aires.
<li>Varela, Andrés E. (2001), El destino no tiene punto final ni obediencia debida, Tesis Once Grupo Editor, Buenos Aires.
<li>Verbitsky, Horacio (2005), El silencio: de Paulo VI a Bergoglio. Las relaciones secretas de la Iglesia con la ESMA, Sudamericana, Buenos Aires.
<li>Verbitsky, Horacio (2004), El vuelo, Sudamericana, Buenos Aires.
<li>Vezzetti, Hugo (2001), Pasado y presente: guerra, dictadura y sociedad en la Argentina, Si-glo XXI, Buenos Aires. “Yo, sor Alice”, (1999), Documental, Producción Cine Ojo, – PDJ Production, France 3 Di-jon, La Crujía.
</ul>

Published

2013-12-09

Issue

Section

Articles